Google Analytics Implementaties
Wat is Google Analytics?
Google Analytics is een krachtige en gratis analyse tool voor websites en webshops. Na de introductie van Google Analytics 4 (GA4) in 2020 en het stopzetten van de dataverzameling door de voorgaande versie (Universal Analytics of UA) in juli 2023, is GA4 nu de standaard voor digitale metingen.
GA4 is gebouwd op een gebeurtenis-gebaseerd (event-based) datamodel, wat een fundamenteel verschil is met de vroegere paginaweergave-gerichte aanpak. Dit maakt het mogelijk om het volledige klanttraject over verschillende platforms en apparaten (website én app) nauwkeuriger te meten
Werkt het niet hetzelfde als de oude versie?
Veel gebruikers ervaren de overstap naar Google Analytics 4 als een aanzienlijke verandering. De interface is vernieuwd en de vertrouwde standaardrapporten van Universal Analytics zijn grotendeels verdwenen. Dit leidt soms tot het gevoel dat belangrijke informatie en inzichten ontbreken.
De kracht van GA4 ligt in het zelf bepalen welke gebeurtenissen en data worden opgeslagen en het aanmaken van aangepaste rapporten in de ‘Verkenningen’ sectie. Gebruikers worden gestimuleerd om hun eigen, specifieke bedrijfsdata en gebeurtenissen te implementeren om tot waardevolle, op maat gemaakte inzichten te komen. Op onze wiki hebben we al how to artikelen en video’s aangemaakt voor mensen die nieuw zijn met GA4 om deze overstap te vergemakkelijken.
Er wordt gezegd dat je gemakkelijk via de interface kan migreren, moet ik dat doen?
Hoewel de interface soms een simpele migratie lijkt te bieden, zien wij Google Analytics 4 als een fundamenteel vernieuwde wijze om van data naar actionable insights te komen. Dit vereist een andere implementatie en visie dan men gewend was.
De ware potentie van GA4 komt pas vrij wanneer je zelf actief aan data-verrijking doet. Zonder op maat gemaakte gebeurtenissen en parameters, kom je niet verder dan standaardinzichten op basis van de automatische events. De kracht ligt in het ontsluiten van je eigen, unieke data in Google Analytics.
Bovendien is het, met de toenemende beperkingen op het gebruik van third-party marketing cookies, cruciaal om nu na te denken over een First-Party Datastrategie, waarbij de GA4-implementatie hierop naadloos aansluit.
Ik heb een webshop, kunnen jullie mij ook helpen?
Absoluut! Wij zijn gespecialiseerd in de juiste inrichting van Google Analytics 4 voor diverse CMS en webshop software.
Dit omvat onder andere de complexe e-commerce tracking voor platforms zoals Shopify, WooCommerce, of op maat gemaakte systemen. Maar ook voor WordPress of Drupal kunnen wij een perfecte implementatie verzorgen.
Voor een volledig overzicht van wat wij kunnen betekenen op het gebied van e-commerce tracking in de huidige, gebeurtenis-gebaseerde context van GA4, bekijk je dit artikel: E-commerce tracking in Google Analytics 4.
Ik hoor veel over Server Side Tagging, is dit echt zoveel beter?
Server Side Tagging (SST) is het proces waarbij meetcodes (tags) worden uitgevoerd en beheerd op een eigen serveromgeving (meestal via Google Tag Manager Server Container), in plaats van direct in de browser van de bezoeker (client-side).
De Belangrijkste Voordelen
-
Hogere Datakwaliteit:
-
SST omzeilt de blokkade door ad-blockers en browsers (ITP/ETP). Dit leidt tot een nauwkeurigere en completere dataset in Google Analytics 4.
-
-
Verbeterde Websiteprestaties:
-
De browser stuurt slechts één verzoek naar de taggingserver, wat de belasting vermindert. Dit resulteert in snellere laadtijden en een betere gebruikerservaring.
-
-
Toekomstbestendig en Privacygericht:
-
Ondersteunt een First-Party Datastrategie en maakt het mogelijk om cookies op een duurzamere manier in te zetten.
-
Biedt de mogelijkheid om gevoelige data te filteren of anonimiseren voordat deze naar externe platforms gaat (betere AVG/GDPR naleving).
-
SST is een investering in nauwkeurigheid en duurzaamheid en wordt de nieuwe standaard, vooral voor platforms die afhankelijk zijn van nauwkeurige conversiedata.
Let’s Make Things Happen
“Zet vandaag de stap naar data-verrijking. Maak optimaal gebruik van Google Analytics door gebruik te maken van onze specialistische kennis.”
“Dankzij de implementatie van Paul konden we eindelijk de data uit Analytics inzichtelijk krijgen om te komen tot acties. Paul heeft duidelijk ervaring in b2b marketing en zet hierbij ons als klant voorop”
Sales marketeer WEX












